Què és ffutbol base?

Benvinguts i benvingudes,  Sóc mestre d'educació Primària amb menció en educació física, sóc monitor de futbol base i sóc jugador, af...

dilluns, 13 d’abril del 2020

Els tests de condició física.

Benvolguts i benvolgudes,


L'entrada d'avui està dedicada a l'ús que monitors i entrenadors donem als tests de condició física. Avui dia, les tècniques d'entrenament, anàlisi i avaluació estan molt desenvolupades i tenim un ampli ventall d'elecció. En formen part els tests de condició física, però què són?, i sobretot, per a què els hem de fer servir?
Tinc un interès personal i especial en aquest tema, ja que va ser l'eix central del meu Treball de fi de Grau. Per tant, ara, tot allò que vaig llegir, analitzar i aprendre m'agradaria compartir-ho en forma d'opinió en relació amb el futbol base. Val a dir, que considero que és un tema molt i molt extens, per tant el que llegireu en aquest article d'opinió són simplement unes pinzellades bàsiques en comparació amb el que podria ser.

En primer lloc és necessari conèixer i definir què són els tests de condició física. La definició que jo proposo és la següent: "Els tests de condició física són un conjunt de proves físiques que permeten l'anàlisi i avaluació de les qualitats físiques bàsiques (resistència, velocitat, força i flexibilitat)". Alguns exemples són la Course de Navette, el Test de Cooper, proves d'abdominals o curses de velocitat... Únicament amb la definició proposada, podem respondre les dues qüestions prèviament plantejades: "Què són i per a què serveixen els tests de condició física?".

A continuació, ampliaré la resposta a la segona pregunta (per a què serveixen) segons la meva opinió i de manera orientada al món del futbol formatiu.
Doncs bé, segons el meu criteri, NO hauríem d'executar cap test de condició física a l'etapa de "futbol 7". L'objectiu d'aquesta etapa no és l'adquisició d'una condició física òptima, per tant l'avaluació d'aquesta és innecessària. Evidentment, hem de treballar l'adquisició i millora de les qualitats físiques bàsiques, però amb la utilització d'altres metodologies i fent-ho de forma integrada, mitjançant jocs, competicions o activitats destinades a desenvolupar la tècnica.
D'altra banda, al "futbol 11" formatiu (categories infantil i cadet), segons la meva visió, podem començar a introduir "un tastet" d'aquests tests. La raó d'aquesta inclusió és que els jugadors coneguin la seva existència, ús i aplicació (ja que, per exemple, a educació física probablement també els comencen a introduir), aprenguin a com executar-los i, sobretot, siguin conscients de la seva finalitat, la qual és únicament avaluativa i MAI com a mètode de treball i desenvolupament de les condicions físiques bàsiques. És a dir, els resultats obtinguts en aquests tests són simplement una eina més que l'entrenador obté per a valorar de quin punt parteix cada jugador i més endavant poder determinar la seva evolució i millora.

Un possible exemple d'aplicació d'aquestes proves a la categoria infantil seria dur-los a terme a l'inici de pretemporada i al final d'aquesta o bé a l'inici de Lliga i al final de la mateixa, per tal que l'entrenador pugui tenir un control de la millora de cada jugador i del conjunt. Altrament, a la categoria cadet es podrien executar aquestes proves també després de cada "pausa de la competició", ja que el jugador passa per un temps de relativa inactivitat física i futbolística, és a dir, en tornar de Nadal i en tornar de Setmana Santa; per tal que l'entrenador pugui adaptar la càrrega i intensitat dels entrenaments a les condicions físiques actuals dels jugadors.

En conclusió i segons el meu parer, l'execució de tests de condició física al futbol formatiu no és necessària. Malgrat això, a partir de les categories pertanyents al "futbol 11" (infantil i cadet) i MAI a les corresponents al futbol 7 (baby, prebenjamí, benjamí i aleví) poden començar a introduir-se periòdicament i gradual. De manera que els jugadors els coneguin, entenguin i tinguin un primer contacte amb aquestes proves i, per tal que l'entrenador pugui ampliar els seus coneixements respecte a l'equip i sigui capaç de realitzar una anàlisi, avaluació i planificació de la manera més satisfactòria possible de la temporada per garantir la millora i l'aprenentatge, els quals són els principals objectius del futbol formatiu.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada